Sunday 7 August 2016

4# BUAT INVOIS

Text: FATHIAH BT ABDULLAH
Gambar : Fathiah


Alhamdulillah hari ini masih diberi peluang dan ruang untuk menaip di blog ini.

Cerita hari ini, pagi- pagi dapat panggilan dari adik saya untuk minta tolong buat invois dan "delivery order" untuk pakcik kami. Pada mulanya, sepupu saya minta tolong adik saya yang buatkan. Tapi disebabkan di pc adik saya tiada beberapa tulisan yang diperlukan, maka ianya di"pass" kepada saya.

Lepas dah siap bagi aisyah sarapan dan mandi, maka saya pun buka lah laptop untuk mulakam kerja membuat invois. Tapi ianya bukanlah semudah yang disangka. Penolong cilik saya pun mula sibukkan diri untuk turut mahu membantu menyiapkan invois.



Memang menguji kesabaran untuk siapkan kerja. Pelbagai cara saya cuba untuk alih perhatian aisyah supaya tidak menganggu saya. Tapi segalanya hampa. Dan akhirnya saya pujuk aisyah untuk tidur. Aisyah menyusu sehingga terlena. Alhamdulillah, semasa aisyah lena dibuai mimpi saya cepat-vepat siapkan dokumen yang diperlukan.

Mula- mula saya edit didalam microsoft excel, selepas siap saya emel kepada sepupu. Bia sepupu sudah terima emel, dokumen tersebut tidak dapat dibuka pula. Terpaksa buka dan edit ke microsoft words pula.

Tepat 4:30 alhamdulillah selesai siapkan. Sepupu pun dapat terus print. Lega dapat siapkan sebelum aisyah bangun.

Invois dan "delivery order" saya buat ini adalah untuk projek "catering" pakcik saya. Alhamdulillah pakcik saya dah mula menceburi bidang katering ini. Kalau sebelum ini hanya berniaga di restoran sahaja. Kini permintaan semakin meningkat. Dan saya doakan perniagaan katering pakcik akan terus maju dan maju dengan jayanya.

Untuk penduduk area lembah klang terutama Pantai Dalam, bolehlah hubungi pakcik saya di talian +60126095705- Anuar Ibrahim untuk tempahan makanan. Selain itu, untuk yag ingin menjamu selera makan tomyam dan nasi campur boleh juga terus ke kedai pakcik saya di Anuar Corner Pantai Dalam. Selain makanan panas, nasi ayam hainna juga ada. Jadi apa tunggu pakat serbu cepat ye!


No comments:

Post a Comment